Foto's en filmpjes van de Brit Nats afgelopen weekend.

Hier kan je jouw foto's en/of filmpjes kwijt met bijhorende commentaar of reacties.

Moderator: Moderators

Foto's en filmpjes van de Brit Nats afgelopen weekend.

Berichtdoor Jo Michiels » wo aug 30, 2017 14:48:49

Ik moet mijn eigen filmpjes nog knippen en plakken maar hieronder toch al enkele sfeerbeelden van de "Free Flight Mayhem" afgelopen zaterdag- en zondagavond. Nino heeft foto's gemaakt en ik heb met de gopro gefilmd maar eigenlijk hadden we het te druk met vliegen en pitten om veel beeldjes te schieten.

https://youtu.be/DHUTP9wjgys

https://youtu.be/cvpXS2vmi-U

https://youtu.be/fbH_7v6JlOw

Groetjes,

Jo
Laatst bijgewerkt door Jo Michiels op do aug 31, 2017 13:13:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Re: Free Flight mayhem afgelopen zaterdag en zondag

Berichtdoor Zazen » wo aug 30, 2017 20:12:20

crazy Brits :)
Echt een knotsgekke bedoening maar wel om jaloers op te zijn. Ik kijk al uit naar je eigen opnames
de historiek van EBZW op www.baeten-as.be
Zazen
Forum Beheer
Forum Beheer

Re: Free Flight mayhem afgelopen zaterdag en zondag

Berichtdoor Jo Michiels » do aug 31, 2017 12:41:56

Enkele foto's van de showline (modellen die niet deelnamen aan de schaalwedstrijd) van afgelopen zaterdag op de British Nationals. Deze foto's werden door Dean genomen. Ik wacht nog op de foto's van de schaalwedstrijd (meer dan 150 deelnemers!).
https://photos.app.goo.gl/gZ7RsmgnRXTZhRKt2

En een filmpje van 6 Moki powered warbirds.

https://youtu.be/OdM3eNBuV_4

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Re: Foto's en filmpjes van de Brit Nats afgelopen weekend.

Berichtdoor Jo Michiels » vr sep 01, 2017 12:15:33

Nog enkele foto's van vrijvlucht op zondagavond...

Mvg,

Jo
Bijlagen
Brit nats 2017 b.jpg
Brit nats 2017.jpg
Brit nats 2017 a.jpg
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » ma sep 04, 2017 19:15:02

Jo Michiels schreef:Ik moet mijn eigen filmpjes nog knippen en plakken maar hieronder toch al enkele sfeerbeelden van de "Free Flight Mayhem" afgelopen zaterdag- en zondagavond. Nino heeft foto's gemaakt en ik heb met de gopro gefilmd maar eigenlijk hadden we het te druk met vliegen en pitten om veel beeldjes te schieten.

https://youtu.be/DHUTP9wjgys

https://youtu.be/cvpXS2vmi-U

https://youtu.be/fbH_7v6JlOw

Groetjes,

Jo

Inderdaad ziet er dat uit gelijk de "Rock Werchter" van het modelvliegen!
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor freeflight » ma sep 04, 2017 20:16:02

Ja, Ik zie met pijn in het hart wat ik allemaal gemist heb :( :( :shock:
Zelfs het weer viel mee zo te zien. Heb meen ik ergens zelfs een compleet naar beneden hangende windzak gezien!!! Man, man,en wat een ruimte!
En nu ga ik maar stoppen voor ik emotioneel word! :lol: :lol:
Gelukzakken, groeten Jef
freeflight
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor Jo Michiels » ma sep 04, 2017 21:07:02

freeflight schreef:Ja, Ik zie met pijn in het hart wat ik allemaal gemist heb :( :( :shock:
Zelfs het weer viel mee zo te zien. Heb meen ik ergens zelfs een compleet naar beneden hangende windzak gezien!!! Man, man,en wat een ruimte!
En nu ga ik maar stoppen voor ik emotioneel word! :lol: :lol:
Gelukzakken, groeten Jef

Hallo Jef,

je hebt 100% gelijk! Het was schitterend weer! Overdag een graad of 25 en een matige wind (net genoeg om stevig combat te vliegen) en 's avonds viel de wind helemaal weg. Ik was vergeten hoe immens de nationals eigenlijk zijn. Het is zoals ze zelf zeggen: "Als je modelluchtvaartevenementen van één jaar van over heel de wereld samentelt, dan nog zijn de Brit Nats groter!". Nergens ter werled krijg je 15.000 modelluchtvaartliefhebbers gedurende 3 dagen bij elkaar. Een terrein van 6 kilometer land en 4 kilometer breed, volledig bezet door alle vormen van modelvliegen. En dan werden de "Silent Nationals" nog op een ander terrein gehouden wegens "plaatsgebrek"... :shock: Dit waren dus eigenlijk enkel de c/l en RC nationals. Voor de "Freeflight madness" voor volgend jaar heb ik al een modelletje vliegklaar. Ik heb van een totaal onbekende buurman die naast ons campeerde een vrijvluchtertje (KID) gekregen in ruil voor een paar flesjes duvel. Ik heb er al een Mills 0.75 op staan. Als het binnenkort eens echt windstil is ga ik hem eens invliegen. Schitterend is dat je tijdens de "Freeflight Madness" op de nationals enkel 100% vrijvlucht mag vliegen, dus geen rc-assist en geen rc-shut off. Dit alles voor de "veiligheid" en om de echte sfeer te behouden. Zelfs elektro vrijvlucht bekijken ze alsof het van Mars komt en hebben ze liever niet.

Groetjes,

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » di sep 05, 2017 09:14:55

Hoe zijn je combatvluchten verlopen, Jo? Heeft Nino punten verzameld voor het WK?
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » di sep 05, 2017 11:14:04

Jef Swerts schreef:Hoe zijn je combatvluchten verlopen, Jo? Heeft Nino punten verzameld voor het WK?

Over onze combatwedstrijden kunnen we kort zijn.... :lol: We hebben beiden wel zeer goed gevlogen maar weinig resultaat gehaald! :lol: De reden hiervoor is misschien omdat er weinig druk was om te presteren? Aangezien er enkel punten voor kwalificatie voor het Belgisch team voor WK/Ek op een World Cup evenement gehaald kunnen worden zijn er op de Nationals geen punten voor ons te scoren. Het enige haalbare voor Nino was afgelopen weekend naar Lugo (Italië) te gaan omdat daar een WC F2D werd gevlogen. Dat is de wedstrijd die het dichtst bij ons wordt gevlogen. De resterende wedstrijden worden in de US (nog 3), Japan, Estland en Rusland gevlogen... :(

Op de Brit Nats waren 5 combatklassen (F2D, F2E, Vintage, Oliver en 1/2A) maar Nino en ik hebben enkel in vintage (.19) en F2D meegedaan. In vintage is er een ander systeem van wedstrijdverloop dan in F2D. In F2D heb je sowieso 2 "levens" en ga je door tot je je levens kwijt bent. Bij Vintage is het een "knock out"-syteem. Zodra je verliest lig je er uit. Als je in de eerste ronde verliest ga je wel nog door naar de verliezersronde. Mijn eerste bout in de vintageklasse was tegen Harry Walker (ook F2D-piloot) en die kon ik dankzij het goede pitwerk van Nino en Mark James Legg winnen met 1 punt voorsprong. De door mij gebruikte motor (Parra T4 3.2cc) had ik op voorhand nog door Alberto Parra laten afstellen want de motor bleef niet consistent genoeg lopen. Ik had wel het aanbod gekregen om met modellen en motoren (JO 19's) van Nick Stowe te vliegen maar ik kende nu eenmaal mijn eigen model (door Nino in serie gebouwde Device '73) veel beter en ik waagde het er op. Ondertussen had Nino zijn eerste bout (ik dacht tegen Stu Vickers?) verloren. Nino is het hele gevecht in de verdediging gedwongen en kreeg totaal geen kans om achter zijn tegenstander te komen. Mijn tweede gevecht was tegen Mart Kiszel. We blijven heel kort op elkaar vliegen en ik laat me vangen door zijn streamer helemaal te kappen. Ik moet dus ook in de verdediging en we geraken 3 maal in een line tangle. Tijdens de laatste line tangle maakt Mart 2 cuts bij mij en om het helemaal af te maken krijg ik een fly away. Tijdens de line tangle snijden zijn lijnen (laystrate 0.30) dwars door mijn safety strap en door de onderzijde van mijn hand. Ik kan met geen mogelijkheid mijn handvat in mijn hand geknepen houden en mijn model vertrekt met lijnen en handvat richting startbaan, net over een reeks geparkeerd auto's. Het model komt nog net op het beton neer maar gelukkig zonder enige schade aan de motor. Het model dient wel hersteld te worden... Nino verliest zijn tweede bout in vintage ook dus in deze klasse liggen we er uit.

Dan maar alles klaarmaken voor F2D. Het is zeer druk 's morgens om nog snel een trainingsvluchtje te maken. Mark James Legg en Gordon Price worden afwisselend door ons ingeschakeld om te pitten. Ik zet voor de eerste keer mijn Russische MASTERS motor in een wedstrijd in. Het is mijn A-motor, de B-motor is een nieuwe Oekraïnse Fora die in Landres zijn eerste vluchten heeft gemaakt maar die ik daar niet in competitie heb ingezet. De loting bepaalt dat ik weer tegen Harry Walker uitkom. Harry is één van de meest geroutineerde F2D-piloten en heeft jarenlang de hele wereld afgeschuimd om elke F2D-wedstrijd te vliegen. Ik heb dus geen kans tegen hem maar ik maak het hem ook niet gemakkelijk. Ik lok hem een paar keer recht tegen de zon in (ik heb een zeer goede zonnebril, hij was zijne verloren in het begin van de match) en kan een paar keer kort naderen. Maar is zo geroutineerd dat hij mij gaat dwingen om heel laag te vliegen.... super laag... Af en toe voel ik door mijn handvat dat mijn prop door het gras gaat. Hij blijft achter mij jagen en in een bliksemschicht neemt hij 2 cuts bij mij. En om het helemaal af te maken gaat hij nu met opzet voor mij vliegen. Hij weet dat ik nu moet gaan aanvallen en ik laat mij vangen. Hij maakt een serie van zeer korte U-turns, vlak boven het gras. Omdat mijn streamer grotendeel weg is kan ik net iets korter dan hem keren maar zijn ervaring en zijn skills zijn van een andere orde en ik plant mijn A-model in de wereld. Met nog maar enkele seconden te gaan is er geen enkele kans dat ik mijn schade kan inhalen met mijn B-model. Na deze match pit ik voor Nino (tegen huidig Brits kampioen Graham Ives). Ook Nino levert een strijd op het scherpst van de snee. Hij weert zich als een duivel en neemt de volledige middencirkel in beslag. Achteraf zijn er verschillende mensen (waaronder Vernon Hunt) komen zeggen dat ze nog nooit iemand zo actief in de middencirkel hebben zien staan. Op een gegeven ogenblik zit Nino zelfs op 1 knie zich te verdedigen. Ik kan me de stand niet meer herinneren maar ik weet dat Nino deze bout ook verloor. En of het nu aan de concentratie, de adrenaline of de vermoeidheid ligt (pitten in F2D is minstens zo inspannend als zelf vliegen) weet ik niet maar ik kan me van de volgende gevechten niets meer herinneren. Ik weet zelfs niet meer tegen wie ik gevlogen heb. Ik weet alleen dat de volgende bouts zowel door mij als door Nino verloren werden. Op zich helemaal niet erg als je ziet van wie je verliest. Wat belangrijker is, is dat we mooi hebben kunnen vechten, dat ons materiaal in orde is, dat we ervaring op doen.

De rest van de tijd word ik druk bevraagd om te gaan pitten bij allerhande piloten. Zo krijg ik heel wat verschillende motoren onder handen (Oliver Tiger .19, Parra T4, T3, Oliver MKIII, CS Oliver, Rothwell Tiger,...) en 1 ding hebben ze allemaal gemeen: Ze lopen en starten stuk voor stuk perfect! Groot Brittannië is niet voor niets de bakermat van combatvliegen.
Even was het erg schrikken toen 1 van de piloten, Nigel Crabtree, in de Oliver-klasse tijdens zijn bout in elkaar stuikte. Even werd er gedacht dat hij door de warmte onwel was geworden maar na een check van de circle marshall Malcolm werd een hartstilstand vastgesteld. Malcolm en pitman Tony starten onmiddellijk CPR en de hulpdiensten worden verwittigd. Een EHBO-team met een defibrillator komt 10 minuten later ter plaatse. Na 2 shocks krijgen ze Nigels' hart terug op gang. Omdat het zeer druk is op de wegen van en naar de Nationals roept men de ambulanceheli op. Elke vorm van luchtverkeer op de Nats wordt stilgelegd en enkele minuten later staat de heli op ons combatterrein. Zij stabiliseren Nigel, die op dat ogenblik terug bij bewustzijn is en vliegen hem dan naar het ziekenhuis. Omdat het runnen van een airambulance zeer duur is en dit eigenlijk een vrijwilligersorganisatie is, nemen enkele combatpiloten het initiatief om een inzameling te doen op en rond de combatpistes. Zij gaan letterlijk met de hoed rond en 's avonds was er reeds 1300 pond opgehaald. Ondertussen zal dat bedrag ongetwijfeld verdubbeld zijn en is waarschijnlijk het transport van Nigel gecompenseerd. 4 Dagen later mag Nigel het ziekenhuis alweer verlaten, enkele stents en een ingeplante defibrillator rijker.
Conclusie: We hebben ons super vermaakt, de sfeer, het weer en de omgeving waren perfect. We zijn er op de meest vriendschappelijke manier ontvangen. We kenden reeds vele piloten maar we hebben er nog veel meer leren kennen. Het niveau ligt superhoog. Combat leeft in Groot-Brittannië! Deelnemers van 14 jaar tot ver over de 70.... Zeer veel bekende namen uit de aeromodellers uit de jaren 60, 70, 80... Zelfs 2 piloten die in 1961 ook in Genk deelnamen.
Het resultaat van onze 4-daagse British Nationals is dat we voor onze volgende editie Fly In en "Battle over Belgium"-wedstrijd ons huidige deelnemersaantal zullen verdubbelen met een bende Britten. Zij hebben via Nick en Darryl gehoord over onze wedstrijd en nu ze ons persoonlijk hebben ontmoet zijn ze erg enthousiast om volgend jaar naar Herentals te komen. Ik kijk er al naar uit!

Groetjes,

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » di sep 05, 2017 12:20:42

Amai, wat een avontuur! Dat lijkt iets om nooit te vergeten, kun je in het rusthuis nog over nakaarten!! :lol: :lol: :lol: :lol: Dat belooft ook voor Herentals volgend jaar, jawadde!! 3e zal ik dan niet meer worden :lol: :lol: :lol: :lol: , maar ik zal er zijn! Het virus heeft gebeten!
Groetjes
Jef
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » di sep 05, 2017 13:11:30

Jef Swerts schreef:Amai, wat een avontuur! Dat lijkt iets om nooit te vergeten, kun je in het rusthuis nog over nakaarten!! :lol: :lol: :lol: :lol: Dat belooft ook voor Herentals volgend jaar, jawadde!! 3e zal ik dan niet meer worden :lol: :lol: :lol: :lol: , maar ik zal er zijn! Het virus heeft gebeten!
Groetjes
Jef

Jef, volgend jaar in Herentals zult ge inderdaad er voor moeten gaan vechten (en niet meer gaan lopen!) :lol: Nick en Darryl hebben het nog over uwe taktiek gehad op de Nats; "This Jef-guy sure did ran the shit out of pants!" :lol: :lol: :lol:
Met Nino zijn hand is het na Herentals ook goed gekomen. In Landres heeft met de hechtingen er in gevlogen maar 's avonds had hij er toch nog last van. Hij heeft de hechtingen (of het grootste gedeelte toch want hij had er zelf al losgesneden) in Frankrijk laten verwijderen. Hij heeft echt heel veel geluk gehad want als het iets dieper was of op een andere plaats dan zat zijn seizoen er al op voordat het goed en wel begonnen was... :shock: Ik ben sinds het accident supervoorzichtig geworden als er iemand voor mij pit. Ik blijf er voor zorgen dat mijn kabels los hangen in een boog totdat de pitman in "lanceerpositie" staat. Als piloot maakt het echt niets uit of je een meter verder uit de middencirkel staat als je toestel aan de grond is. Sommige piloten hebben de neiging om toch maar zo dicht mogelijk bij de middencirkel te blijven staan, liefst nog met 1 voet er in. Bij team race is dit verplicht maar bij combat niet. Zo heb ik tijdens mijn pitwerk voor vintage combat en Oliver combat enkele malen de piloot meer naar buiten getrokken toen ik het model in handen had om te (her-)starten. Pitten moet tussen de 2 buitenste lijnen gebeuren, en als je het model niet tot daar krijgt sleur je de piloot maar tot daar... 8)

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » di sep 05, 2017 18:01:10

Goed dat Nino zijn arm weer OK is! :shock: Inderdaad, hij had pech gehad kunnen hebben...

Je had voor de grap tegen Nick (heb je hem in mijn plaats bedankt voor zijn hulp met mijn propeller? please do it with my greetings) en Darryl moeten zeggen Jo, dat ze maar alvast in hun trainingspak moeten springen om hun conditie bij te scherpen om me bij te kunnen houden... :lol: :lol: :lol: Nee, ik denk ook dat ik wel wat anders wil proberen volgende keer in Herentals, maar dan zal ik wat meer moeten vliegen met mijn combatmodel; anderzijds, is deze tactiek niet verboden zoals in F2D, en is het verleidelijk hem te gebruiken als je niets anders kunt doen.. :) ik ben er tenslotte verder mee geraakt dan verwacht... :D Verder zal ik mijn pitting moeten aanscherpen..we'll see

Groetjes
Jef
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » di sep 05, 2017 19:19:44

Volgend weekend hebt ge de kans om weer wat ervaring op te doen op De Peel.... En morgen en/of donderdag gaan we nog wat dieseltrainen.

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » di sep 05, 2017 20:57:47

De Peel lukt niet voor mij, andere afspraken...

Donderdagavond vanaf 18 U kan ik evenwel op de terugweg in Genk langskomen, en breng ik het model van Herentals mee en mijn restfuel ( ik heb geen ITN, kan dus geen "echte" comp fuel maken). Tot dan hopelijk !

Groetjes

Jef
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » zo sep 10, 2017 20:10:01

Nog een mooi filmpje van het vrijvliegen op de Brit Nats.

https://youtu.be/Si0BnqZzyP0
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Volgende

Keer terug naar Foto's en video's