Stampe SV4 V18 voor lijnbesturing.

Dit gedeelte is speciaal voorbehouden voor toestellen die lijnbestuurd zijn.

Moderator: Moderators

Stampe SV4 V18 voor lijnbesturing.

Berichtdoor Barile S » wo feb 18, 2015 00:10:11

Het is mij na 3 jaar dan toch gelukt aan mijn lijnbesturing versie v/d
Stampe SV4 V18 te beginnen. De V18 vormde samen met de V28 in de jaren 60
het stuntteam The Manchots dat zeer bekend was in Europa en op veel
vliegshows te bewonderen waren. De spiegelvlucht was een van hun
meest spectaculaire figuren. Heb ze in mijn jeugdjaren op de vliegshows
in Zwartberg zien vliegen en vond het het beste stuntteam dat ik ooit
gezien heb, en voor mij het mooiste toestel ooit gebouwd.Vandaar het besluit om dit toestel te bouwen. De bedoeling is dat ik er het volledige FAI programma
mee kan vliegen, wat op zich al een zeer zware opdracht is, en vooral omdat ik hem zo veel mogelijk schaal wil bouwen en zo licht mogelijk. IK hoop hem tegen eind dit jaar gereed te hebben, maar zoals je weet hebben gepensioneerden weinig tijd.

Enkele technische gegevens;

Spanwijdte ; 1370 mm
Motor: Retro Discovery 10cc met achteruitlaat.
Geschatte gewicht: hopelijk tussen de 1600 a 1700 gr
Bijlagen
tgtg-750.jpg
P1100544-750.jpg
P1100553-750.jpg
Barile S
Fleet Leader
Fleet Leader

Re: Stampe SV4 V18

Berichtdoor freeflight » wo feb 18, 2015 01:29:28

Ja ik zie het al Sal,
Dat gaat alweer een kunstwerk worden. :D
Ik ben benieuwd naar het resultaat en het
vliegbeeld natuurlijk. Nog veel bouwgenot
en dat we hem snel in de lucht mogen zien.

Jef
freeflight
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor Zazen » wo feb 18, 2015 01:57:35

Ik ga dit bouwdraadje zeker volgen. Dat wordt een uniek toestel waar de kunstluchtfiguren nog beter zullen mee tot leven komen.
de historiek van EBZW op www.baeten-as.be
Zazen
Forum Beheer
Forum Beheer

Berichtdoor Han » wo feb 18, 2015 19:21:46

Hi Sal,
Dat is prachtig model zeg en een hele uitdaging om dat voor rondvlucht te bouwen. Veel succes ermee zal zeker je vorderingen volgen.
PH-HAN, Piper Cub J3, Harvard Texan T6 en Corsair F4U-1
Han
First Officer
First Officer

Berichtdoor vits p » wo feb 18, 2015 21:09:38

Ik sta paf Sal zoiets nabouwen voor stunt zeker f2b is zeer moeilijk 2 vleugels maakt het moeilijk ik denk dat Erik Jansens ooit zoiets lang geleden
ook gemaakt heeft maar ik denk ik weet het niet zeker dat het geen schaalmodel was.In elk geval ik ben zeer blij dat je dit maakt het is een verrijking
voor de rondvlucht en zeker voor lv.Ik heb in het verleden dikwijls nagedacht om een schaalmodel te bouwen ,tis er nooit van gekomen :) maar nu denk ik na.

groetjes, Sal

trikke.
vits p
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor elninio1 » wo feb 18, 2015 21:55:08

ja Sal ,, gaat prachtig worden daar ben ik zeker van. ga je de zelfde kleuren als op de foto nemen ? ,,, of blijft dit nog geheim .
elninio1
First Officer
First Officer

Berichtdoor Barile S » wo feb 18, 2015 23:52:34

elninio1 schreef:ja Sal ,, gaat prachtig worden daar ben ik zeker van. ga je de zelfde kleuren als op de foto nemen ? ,,, of blijft dit nog geheim .

Ja Nino, het worden identiek dezelfde kleuren en zo veel mogelijk schaal.
Ben alleen een beetje bang voor het gewicht, omdat ik vooral de bellcranck
moet versterken met multiplex en 6 ribben uit multiplex heb moeten maken waar de struds aan bevestigd worden, maar ik probeer dan ergens anders gewicht te
besparen.
Barile S
Fleet Leader
Fleet Leader

Berichtdoor Barile S » do feb 19, 2015 00:00:05

vits p schreef:Ik sta paf Sal zoiets nabouwen voor stunt zeker f2b is zeer moeilijk 2 vleugels maakt het moeilijk ik denk dat Erik Jansens ooit zoiets lang geleden
ook gemaakt heeft maar ik denk ik weet het niet zeker dat het geen schaalmodel was.In elk geval ik ben zeer blij dat je dit maakt het is een verrijking
voor de rondvlucht en zeker voor lv.Ik heb in het verleden dikwijls nagedacht om een schaalmodel te bouwen ,tis er nooit van gekomen :) maar nu denk ik na.

groetjes, Sal

trikke.

Inderdaad Patrick, Erik Jansen heeft ooit een tweedekker gebouwd.
Het was een eigen ontwerp uitgerust met een ST 46. Heb hem er nog in
Genk mee zien vliegen.
Barile S
Fleet Leader
Fleet Leader

Berichtdoor vits p » do feb 19, 2015 21:08:58

Juist Sal ik was daar ook :) lang geleden :D Patrick vanbeneden had ooit een combat model van control line manual de fourth edition( boek dus)manx cat dubbeldekker gebouwd Jan vloog daar heel graag mee weet ik nog :D ik en mijn naamgenoot waren toen nog niet in staat om daar alles of deftig mee te vliegen.Maar wat ik Jan toen heb zien doen weet ik nog heel goed het toestel draaide om zijn as bijna zoals een toestel met gasregeling .Dit was ergens begin jaren 80.Misschien is Jan daarna overgeschakeld op blijven hangen in de lucht en vervolgens carrier deck :lol: :lol:
vits p
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » vr feb 20, 2015 18:06:13

Zazen schreef:Ik ga dit bouwdraadje zeker volgen. Dat wordt een uniek toestel waar de kunstluchtfiguren nog beter zullen mee tot leven komen.

Denk ik ook Karel-volgens mij een uitdaging van het hoogste niveau wat F2B betreft...niet alleen ontwerp en bouw, maar ook en vooral het uittrimmen zal een dikke karwei zijn met 2 vleugels!
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor vits p » vr feb 20, 2015 20:58:07

Het is vooral de besturing en het gewicht dubbel flaps boven onder maakt heel wendbaar maar!!vervolgens de besturing lijkt mij het beste tussen
de twee vleugels te laten uitkomen maar!!gewicht tja twee vleugels hoe klein ook maken meer gewicht.dubbeldekkers draaien indien goed gebouwd
heel kort om hun as en kunnen heel lage snelheden aan zonder uit de lucht te vallen :lol: indien ze licht zijn toch :lol: zoals ieder normaal vliegtuig.
Ik denk een vol symetrisch profiel op de helft van de normale dikte van een vleugel dus maal 2 licht bouwen en de kabeluitgangen in het midden tussen
de twee vleugels laten uitkomen flaps boven en onder maar 35° en hoogteroer 45°en een tamelijk korte romp ale zo zou ik beginnen te tekenen aan
zoiets en de meeste tweedekkers hebben de grootste langste dus vleugel bovenaan pff ik denk bijde evenlang :lol: ik maak het voor mezelf makkelijk,
aja de dikte van de bijde vleugels zou naar ik denk totaal 6.5 a7cm zijn en vooraan vooral rond.
ik was een beetje aan het denken :lol:

groetjes,

trikke.
vits p
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor Zazen » vr feb 20, 2015 22:30:57

ik hoorde het kraken tot hier, nu weet ik wat de oorzaak was, al dat denken :lol: :lol: :lol: :lol:
Je hebt wel een aantal juiste dingen aangehaald, volgens mij. Licht bouwen is sowieso een noodzaak maar als je een vleugel meer hebt, is het gewicht nog belangrijker. Meer vleugeloppervlak geeft op zich wel meer draagvlak maar ook meer weerstand, de keuze van de prop wordt extra belangrijk, enz... Een hele opgave is het alleszins. Maar Sal is niet aan zijn proefstuk, ik heb er alle vertrouwen in dat het een prachtig toestel wordt dat ook nog eens heel goed gaat presteren.
de historiek van EBZW op www.baeten-as.be
Zazen
Forum Beheer
Forum Beheer

Berichtdoor Barile S » vr feb 20, 2015 22:54:51

vits p schreef:Het is vooral de besturing en het gewicht dubbel flaps boven onder maakt heel wendbaar maar!!vervolgens de besturing lijkt mij het beste tussen
de twee vleugels te laten uitkomen maar!!gewicht tja twee vleugels hoe klein ook maken meer gewicht.dubbeldekkers draaien indien goed gebouwd
heel kort om hun as en kunnen heel lage snelheden aan zonder uit de lucht te vallen :lol: indien ze licht zijn toch :lol: zoals ieder normaal vliegtuig.
Ik denk een vol symetrisch profiel op de helft van de normale dikte van een vleugel dus maal 2 licht bouwen en de kabeluitgangen in het midden tussen
de twee vleugels laten uitkomen flaps boven en onder maar 35° en hoogteroer 45°en een tamelijk korte romp ale zo zou ik beginnen te tekenen aan
zoiets en de meeste tweedekkers hebben de grootste langste dus vleugel bovenaan pff ik denk bijde evenlang :lol: ik maak het voor mezelf makkelijk,
aja de dikte van de bijde vleugels zou naar ik denk totaal 6.5 a7cm zijn en vooraan vooral rond.

groetjes,

trikke.

Ik heb enkel flaps op de onderste vleugels, is meer dan voldoende, ik ga er toch niet mee vliegen bij winderig weer. Trouwens ook flaps gebruiken op de bovenste vleugels zou extra gewicht met zich meebrengen, wat het vliegen niet
zou bevoordelen. Het profiel v/d is vol symmetrisch en is 3 cm hoog.Beide vleugels hebben 0°aanvalshoek. De kabeluitgangen zitten iets lager dan het midden v/d vleugels omdat het een schaalmodel is , en ik de bellcranck lager moest plaatsen om plaats te maken voor de cockpit. Maar ik denk (hoop) dat dit niet veel gaat hinderen in het vliegbeeld.
Barile S
Fleet Leader
Fleet Leader

Berichtdoor Jef Swerts » za feb 21, 2015 13:49:32

vits p schreef:Het is vooral de besturing en het gewicht dubbel flaps boven onder maakt heel wendbaar maar!!vervolgens de besturing lijkt mij het beste tussen

groetjes,

trikke.

Amai Patrick-daar Noem je nogal wat op...ik zou het eerlijk gezegd niet weten! :shock:
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor vits p » za feb 21, 2015 21:25:10

Als je op beide vleugels flaps zou zetten de onderste met de bell crank verbonden en de bovenste met de onderste flaps verbonden vie staafjes
dan zou ik gaan voor max.uitslag 35° maar zoals je zegt Sal je gaat enkel de onderste van flaps voorzien dan denk ik dat zoals gewoonlijk 45°.Het enige
nadeel is bij meer wind zoals je schreef Sal is dat het boeltje naar binnen durft te komen.Ik zou de flaps ook niet te groot maken ik ben ervan verschoten
wat je kan doen met flaps die maar de helft van de vleugel hebben flaps zijn nodig in acro zeker en vast maar zoals ik vroeger dacht heel grote flaps
die de volledige vleugel gebruiken awel dat is niet nodig .eigen ervaring :lol: En als ik nu moest een acro kist bouwen profieldikte 6cm en vooraan ronder dan
een blue pants :D

groetjes,

trikke;
vits p
Combat Pilot
Combat Pilot

Volgende

Keer terug naar Lijnbesturing