lanceerhulp

Dit gedeelte is speciaal voorbehouden voor toestellen die lijnbestuurd zijn.

Moderator: Moderators

lanceerhulp

Berichtdoor Jo Michiels » ma jun 23, 2014 19:43:26

Voor het lanceren van de combatmodellen moet je eigenlijk altijd een helper bij hebben. Het lukt niet altijd om met meerdere personen op het vliegveld te zijn dus ben ik op zoek naar een goed werkende “lanceerhulp”, ook wel “stooge” genaamd. Er zijn de laatste decennia al verschillende ontwerpen geweest en ieder zweert zowat bij zijn eigen ontwerp. Onder het mom van “beter goed gestolen dan slecht zelf verzonnen” ben ik al een tijdje aan het rondkijken op het www naar de verschillende ontwerpen.
Voor mijn lb-vliegtuigen met een landingsgestel is er geen probleem. Daar gebruik ik al 2 jaren een “release” die een oogje achter het staartwiel lost als ik aan een touw trek. Dit werkt heel goed, maar bij een combatter moet je het toestel eigenlijk in de lucht lanceren. En er zijn nog bijkomende beperkingen. Een combatter heeft geen romp en de afstand tussen aanvalsboord en prop is heel klein. En daarbij komt ook nog eens dat een combatter tamelijk wat snelheid moet hebben om te blijven vliegen.
Het lijkt allemaal nogal omslachtig en amateuristisch maar het is gebleken dat de meeste systemen, en dan vooral die waarbij de buitenvleugel in een soort schacht zit gevangen, zeer veilig zijn. In praktijk is gebleken dat het gebruik van een stooge veel veiliger is dan een helper in te schakelen. In Amerika en Engeland wilt men dit type zelfs verplicht gaan maken en het gebruik van een helper die het toestel opgooit verbieden. Het voordeel van een stooge is dat er buiten de piloot of de starter er niemand meer een excuus heeft om in de buurt van een draaiende prop te komen. In Amerika worden er zelfs wedstrijden met F2D-toestellen gevlogen waar geen mechanicien meer aan te pas komt. Iedereen blijft dus op een veilige afstand. De piloot start zijn toestel en op het sein van de circle marshall lanceren ze hun eigen toestel. Dit zorgt er ook voor dat er properder gevochten moet worden want men heeft maar 1 toestel per heat.

Volgende ontwerpen heb ik gevonden:
Laatst bijgewerkt door Jo Michiels op do jan 18, 2018 14:04:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Re: lanceerhulp

Berichtdoor Jef Swerts » di jun 24, 2014 18:20:22

Ik gebruik gewoon 1 of 2 wieltjes, gemonteerd a/d motorsteun, gecombineerd met een touwtje voor een gewone release, en dat gaat goed. Natuurlijk kan dat dan een nadeel zijn als je echt combat matches wil vliegen..maar voor recrea combat kan het de overweging waard zijn, omdat het me simpeler lijkt dan de meeste constructies.
Groetjes Jef
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » ma jul 07, 2014 19:37:24

Ik heb me een beetje bezig gehouden met 0.5mm inox. Ik heb het profiel van een combatvleugel als schacht geplooid. De vleugel zit er stevig in gevangen. Nu moeten er nog verstelbare voetjes onder gemaakt worden. Deze heb ik uitgetekend en hopelijk kan ik die deze week nog laten laseren. Dan kan ik ook de lanceerpositie aanpassen.

Ondertussen heb ik beide motoren nog wat laten lopen. Eentje blijft een beetje nukkig en heeft een kwart toer compressie extra nodig om te starten, de andere start zowel koud als warm met de instellingen waarop hij optimaal draait.
Laatst bijgewerkt door Jo Michiels op do jan 18, 2018 14:05:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » di jul 08, 2014 13:19:20

Ziet er onverwoestbaar uit, Jo! Knap gedaan! Waar heb die 0,5mm inox vandaan? Lijkt me ook interessant om landingsgestellen te maken...
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor vits p » di jul 08, 2014 15:12:15

Dat systeem met dat stuk vast tapijt is ook goed gevonden en als binnenhuis inrichter heb ik dat altijd wel liggen en tis goedkoop :lol:

groetjes,

trikke.
vits p
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor Jo Michiels » di jul 08, 2014 18:37:59

Jef Swerts schreef:Ziet er onverwoestbaar uit, Jo! Knap gedaan! Waar heb die 0,5mm inox vandaan? Lijkt me ook interessant om landingsgestellen te maken...

Ik heb die inox bij ons op het werk liggen. Is wel wat zwaar om landingsstellen te maken vrees ik. Ik zal me eens bezighouden met het uittekenen van een landingsstel uit 0.5mm inox maar dan in een profiel geplooid en voorzien van gaten om gewicht te besparen.

Ja Patrick, wat ik gemaakt heb is een variant op het "lanceertapijt"... :D Een voordeel is dat je met zo'n lap tapijt de vorm snel kan aanpassen, dat kan je met mijn inox schacht niet... Maar de vleugel zit er wel heel goed in gevangen.

Ik ben ondertussen ook een reeks streamers aan het maken. Het zijn wel niet de F2D-streamers want ik heb het touwtje een halve meter langer gemaakt om te oefenen. Ik weet ook niet of het papier stevig genoeg is want het is wel heel erg dun (action). We zullen wel zien. Nu nog wachten op deftiger weer en dan kan ik eens kijken hoe die combatters vliegen.
Laatst bijgewerkt door Jo Michiels op do jan 18, 2018 14:05:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » wo jul 09, 2014 21:43:03

Spannend! We krijgen nieuwe actie in de cirkel!! 8) :D
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor freeflight » do jul 10, 2014 00:13:37

Ik ben benieuwd om de eerste combat confrontatie
mee te maken. Eigenlijk nog nooit in het echt gezien.
Moeten de toeschouwers ook een helm dragen :lol: :lol:
Groeten Jef
freeflight
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor Jo Michiels » do jul 10, 2014 00:26:16

freeflight schreef:Ik ben benieuwd om de eerste combat confrontatie
mee te maken. Eigenlijk nog nooit in het echt gezien.
Moeten de toeschouwers ook een helm dragen :lol: :lol:
Groeten Jef

Jef, het zal in elk geval heel rustig zijn in het begin. Het niveau van Nino zal ik nooit halen maar het is me meer om het plezier te doen, en om Nino de kans te geven om te trainen. Misschien dat ik me nuttig kan maken als pitman op de wedstrijden...
Zowel de piloot als de pitmannen moeten een helm dragen en deze ook ophouden. Dieselcombat 1.5cc is lang niet zo snel als F2D maar er zijn toch dingen die je in de gaten moet houden. Toeschouwers moeten geen helm dragen maar er zijn wel richtlijnen. Zo is het aangeraden om steeds de modellen met de ogen te volgen. Ook is het aangewezen om, als er geen hekken zijn, om op de grond te gaan zitten en in geval van een fly away in uw richting beide voeten voor uw lichaam en gezicht te houden om het model af te weren. Gehurkt de wedstrijd volgen is niet verstandig.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor vits p » do jul 10, 2014 10:38:21

Lang geleden heb ik combat wedstrijden gezien zelfs nog met loet wakkerman die ook wereldkampioen geweest is.
Ja het gaat snel heel snel :lol: toen de speed piste nog bestond in genk jaren 80 als je dat nog nooit gezien hebt speed dat kan je niet geloven
je kreeg zo een toerenteller en telkens als het model voorbij kwam moest je drukken.
Je moet niet proberen om bij de piloot te komen :lol: :lol: eer je een stap gezet hebt ben je al geraakt :lol:
Maar combat ook als je gewoon bent van stunt te zien vliegen awel die vliegtuigen staan stil ten opzichte van combat :D

groetjes,

trikke.
vits p
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor Jo Michiels » vr sep 19, 2014 20:21:38

fotos weggehaald...
Laatst bijgewerkt door Jo Michiels op do jan 18, 2018 14:07:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » za sep 20, 2014 20:57:51

Ziet er zeer professioneel uit, Jo! Kun je dat gele metaalgestel opploooien? Zoniet lijkt het me meer iets voor wedstrijden- wordt in de USA soms aangeraden om de veiligheidsgraad bij combatcompetities te verhogen, omdat je dan geen pitman nodig hebt om het model op te gooien..Ook kan je hiermee perfekt met maar twee man aanwezig een onderlinge sparring ronde vliegen als de tweede ook zo uitgerust is!(handig voor trainingen)Super gedaan! Ik krijg er ook goesting in-maar enkel om wat mee te doen,eens te proberen, ik acht mijn reflexen niet van die aard om hier echt mee te doen.... 8)
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » zo sep 21, 2014 13:44:21

Jef Swerts schreef:Ziet er zeer professioneel uit, Jo! Kun je dat gele metaalgestel opploooien? Zoniet lijkt het me meer iets voor wedstrijden- wordt in de USA soms aangeraden om de veiligheidsgraad bij combatcompetities te verhogen, omdat je dan geen pitman nodig hebt om het model op te gooien..Ook kan je hiermee perfekt met maar twee man aanwezig een onderlinge sparring ronde vliegen als de tweede ook zo uitgerust is!(handig voor trainingen)Super gedaan! Ik krijg er ook goesting in-maar enkel om wat mee te doen,eens te proberen, ik acht mijn reflexen niet van die aard om hier echt mee te doen.... 8)

Ja Jef, ik kan dat spel helemaal uit elkaar halen zonder tools. Is gewoon een simpel stevig statief en daarop mijn instelbare houder voor de vleugel. Nino gaat er ook eentje maken, maar hem kennende een stuk professioneler uit aluminium en polypreen. :D Eigenlijk hebben we aan 1 lanceerhulp genoeg om met 2 combat te vliegen maar 2 stuks is toch handiger.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor freeflight » zo sep 21, 2014 20:55:35

Zeer professioneel, en zo kan je steeds op een der welke tijd
vliegen en oefenen zonder op anderen te moeten rekenen.
Nu Nino nog en we hebben een compleet combat duo in
de cl-groep.Dat beloofd! :D
Groeten,Jef(de andere)
freeflight
Combat Pilot
Combat Pilot

Berichtdoor Jo Michiels » zo sep 21, 2014 22:01:04

Ik ben in de late namiddag nog 6 vluchtjes gaan doen. Het waaide wel stevig maar ook in die omstandigheden kan je trainen. Beide motoren hebben zich voortreffelijk gedragen. Ik ben content! :D
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Volgende

Keer terug naar Lijnbesturing