diesel combat

Dit gedeelte is speciaal voorbehouden voor toestellen die lijnbestuurd zijn.

Moderator: Moderators

diesel combat

Berichtdoor Jo Michiels » di jan 14, 2014 14:43:37

Ik denk dat we terug vertrokken zijn... 8)
Zoals het er nu naar uitziet komen er nog 3 Parra Wasp motoren vanuit Gran Canaria. Nino heeft al zo een motor en die heeft afgelopen zaterdag gelopen. Er zit heel veel potentieel in deze motoren.

Ik heb nog even getwijfeld om voor de Fora (ook gebouwd in Oekrainie) te gaan omdat deze een 900-tal rpm meer maakt (22.400rpm) dan de WASP (21.500rpm) maar dat verschil is verwaarloosbaar. De fora heeft wel al zijn degelijkheid bewezen (is al een jaar of 4 in produktie). De WASP is eigenlijk nog maar een maand of 8 in daadwerkelijke produktie maar is uitgebreid getest in de US, Rusland, Engeland en Spanje. Iedereen is er zeer lovend over. Dus was de keuze snel gemaakt.

De fora 1.5cc diesel
Afbeelding

De Parra WASP
Afbeelding

In het begin gaan we trainen met de modellen van Yuvenko (Rusland). Afbeelding

Aangezien combatmodellen nogal aan slijtage onderhevig zijn ga ik eens bekijken of het niet mogelijk is om bouwmallen te maken om snel series van 10 of 20 modellen te kunnen bouwen. Het zal toch een hele kunst zijn om onder de 175g (leeg, zonder motor) te blijven.
Afbeelding

Hieronder een kleine impressie van diesel combat voor de lezers die niet weten waar het over gaat hier... :shock: De filmpjes zijn wel al 7 jaar oud en ondertussen is F2E een heel stuk sneller geworden.
https://www.youtube.com/watch?v=mpuO0RZDzyc

https://www.youtube.com/watch?v=Do-d0SX4Ef4

Ook zullen we nog kandidaat mecaniciens moeten zoeken. Sal heeft afgelopen zaterdag bewezen dat hij het nog kan... En het lopen zal ook goed zijn voor de conditie... :lol: 8)
Laatst bijgewerkt door Jo Michiels op wo okt 01, 2014 12:26:24, in totaal 1 keer bewerkt.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Re: F2E combat

Berichtdoor Jef Swerts » wo jan 15, 2014 01:29:00

Ziet er straffe toebak uit-zooo snel, en dat met "slechts"1,5cc!!? Hoe is het mogelijk! wat moet 2,5cc F2D dan wel niet zijn? Zou het wel willen proberen, maar je kan niet alles doen...je lijkt idd wel een hele stapel Modellen nodig te hebben! :shock:
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » wo jan 15, 2014 10:24:13

Ja Jef, die dingen draaien snel. Op dit moment is F2E even snel als F2D tijdens de late jaren 90. :shock: Wat het spectaculairder maakt is dat de F2E modellen even kort draaien in de loops. Moldavische piloten trainen er uren op om met meer dan 185Km/h vanop 1.20m hoogte hun model op de rug te leggen, maar dan wel door middel van een neerwaartse halve looping. Zij trainen er ook op om ronde na ronde maximaal 20 cm boven de bodem te vliegen in rugvlucht. Dit mag niet echt sportief lijken maar zo bescherm je je streamer wel. In F2D is dit niet toegelaten maar bij F2E wel. Hier moet je een heel stukje voor kunnen vliegen want ondertussen staat je tegenstander wel tegen je aan te drukken. :shock:
Wat het voor mij interessant maakt om een beetje met F2E te spelen is het feit dat de modellen voor de toeschouwers nog te volgen zijn. F2D gaat echt te snel de laatste jaren. Men had gehoopt de snelheid een beetje te kunnen drukken door het invoeren van de uitlaatdempers maar dat is niet gelukt. Ik vrees er voor dat F2D, zoals het nu bestaat niet lang meer kan voortleven. Het gaat te snel, te bitsig, te gevaarlijk. Een echt goede F2D motor kost ongeveer 350 euro en gaat ongeveer 240 minuten mee. Je hebt er zo minstens 2 nodig. En dan moet je rekenen op een hoop moronderdelen om te reviseren, meetapparatuur, werktuigen,... Maar wat het vooral kostelijk maakt zijn de verplaatsingen naar wedstrijden. Aangezien er in België niemand nog F2D vliegt moet je voor een wedstrijdje al naar Frankrijk of Duitsland...
Dat zie je ook aan de uitslagen de laatste jaren. Het zijn enkel de beroepspiloten uit Oekrainie, Moldavië, Rusland, Spanje en de US die nog op het podium staan. Die jongens trainen gewoon full time en hebben onbeperkte toegang tot topmateriaal en hebben een heel team aan ingenieurs ter beschikking. Om een gedeelte van de kosten te recupereren verkopen ze dan wat overproductie. Maar zeker nooit de laatste generatie motoren of de laatste ontwikkelingen, die houden ze voor zichzelf.
Waar het mij om gaat is om me te amuseren en een beetje met Nino te trainen. Het was zaterdag al snel duidelijk dat Nino nog een stukske kan vliegen... En eens als ik de feeling te pakken heb misschien eens een wedstrijd te vliegen in Nederland.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » wo jan 15, 2014 16:03:22

Klinkt spectaculair en interessant, Jo! Iets voor een demo voor een clubdag of de rondvluchtdag van het seizoen?
Groetjes
jef
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jef Swerts » do jan 16, 2014 00:17:13

ga die Yuvenko site eens bezoeken!
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » vr maart 14, 2014 12:17:34

Jef Swerts schreef:ga die Yuvenko site eens bezoeken!

Jef, de hele handel in Oekranie ligt al enkele weken stil. Er is geen communicatie meer mogelijk met Yuvenko, Belaev en de anderen. Ik heb gisteren met Alberto Parra gebeld en hij is blij dat hij nog een grote stock motoren heeft maar aan combat modellen kan hij ook niet meer geraken. Hopelijk lost zich dat problem daar snel op, maar de Russen kennende...
En zo is het nog maar ens duidelijk dat we ook in onze hobby geraakt kunnen worden door een conflict ergens ver weg. Dat was ook al zo op het einde van de jaren 70 tijdens de onrust in Israel, toen we plots geen deftige balsa meer konden krijgen omdat alle stocks opgekocht werden door de Israelis om hun olie in op te slaan...

Het goede nieuws is dat ik gisteren en eergisteren mijn 2 wasps hebben laten inlopen. Ze heben beide ongeveer 15 runs van 2 minuten gelopen op een vet mengsel en een 8x4 prop. Beiden zouden ze nu na 3 meppen moeten lopen als ze koud zijn en na 1 mep als ze warm zijn, maar dat zal wel weer tegenvallen eens ze op de combatvleugel gemonteerd zijn.
Hopelijk volgende week toch vliegen.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Barile S » za maart 15, 2014 00:10:54

Jo Michiels schreef:Ik denk dat we terug vertrokken zijn... 8)
Zoals het er nu naar uitziet komen er nog 3 Parra Wasp motoren vanuit Gran Canaria. Nino heeft al zo een motor en die heeft afgelopen zaterdag gelopen. Er zit heel veel potentieel in deze motoren.

Ik heb nog even getwijfeld om voor de Fora (ook gebouwd in Oekrainie) te gaan omdat deze een 900-tal rpm meer maakt (22.400rpm) dan de WASP (21.500rpm) maar dat verschil is verwaarloosbaar. De fora heeft wel al zijn degelijkheid bewezen (is al een jaar of 4 in produktie). De WASP is eigenlijk nog maar een maand of 8 in daadwerkelijke produktie maar is uitgebreid getest in de US, Rusland, Engeland en Spanje. Iedereen is er zeer lovend over. Dus was de keuze snel gemaakt.

De fora 1.5cc diesel
Afbeelding

De Parra WASP
Afbeelding

In het begin gaan we trainen met de modellen van Yuvenko (Rusland). Afbeelding

Aangezien combatmodellen nogal aan slijtage onderhevig zijn ga ik eens bekijken of het niet mogelijk is om bouwmallen te maken om snel series van 10 of 20 modellen te kunnen bouwen. Het zal toch een hele kunst zijn om onder de 175g (leeg, zonder motor) te blijven.
Afbeelding

Hieronder een kleine impressie van diesel combat voor de lezers die niet weten waar het over gaat hier... :shock: De filmpjes zijn wel al 7 jaar oud en ondertussen is F2E een heel stuk sneller geworden.
https://www.youtube.com/watch?v=mpuO0RZDzyc

https://www.youtube.com/watch?v=Do-d0SX4Ef4

Ook zullen we nog kandidaat mecaniciens moeten zoeken. Sal heeft afgelopen zaterdag bewezen dat hij het nog kan... En het lopen zal ook goed zijn voor de conditie... :lol: 8)

Waw Jo, je laat mij watertanden naar de goede oude tijd. Hoop mijn combat voor de volgende vliegdag ook gereed te hebben,daar zit dan wel maar een PAWtje op.
Barile S
Fleet Leader
Fleet Leader

Berichtdoor Jo Michiels » zo maart 16, 2014 00:52:50

Sal, welek lengte hebben de lijnen die ge voor Nino hebt gemaakt? Ik moet nog een paar setjes maken. Als mijn berekeningen juist zijn moeten ze 13.65m lang zijn. Klopt dit?

Groetjes,

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Barile S » ma maart 17, 2014 00:11:10

Die van Nino zijn ongeveer 14 m,wist de juiste lengte niet dat op wedstrijden gebruikt word. Aangezien Nino van plan is enkele wedstrijden te gaan vliegen oa op de Peel stel ik voor de gebruikte lijnlengte na te vragen aan vb Loet Wakkerman.

Sal
Barile S
Fleet Leader
Fleet Leader

Berichtdoor Jo Michiels » ma maart 17, 2014 08:33:55

Barile S schreef:Die van Nino zijn ongeveer 14 m,wist de juiste lengte niet dat op wedstrijden gebruikt word. Aangezien Nino van plan is enkele wedstrijden te gaan vliegen oa op de Peel stel ik voor de gebruikte lijnlengte na te vragen aan vb Loet Wakkerman.

Sal

De afstand tussen hartlijn handvat en hartlijn model moet juist 14m zijn.

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jo Michiels » wo okt 01, 2014 12:19:05

Ik ben van plan om nog een reeks modellen bij Yuvenko in Oekraïne te bestellen. Zoals het er nu naar uitziet, en we een beetje chance hebben met de invoerrechten, dan kosten ze bij bestellen van 5 stuks €48/st en bij bestellen van 10 stuks €42/st. Iemand interesse om mee te doen?
We hebben de keuze uit 2 modellen:
Het model dat we nu gebruiken
Afbeelding

of dit model:
Bijlagen
untitled.JPG
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Re: diesel combat

Berichtdoor elninio1 » wo okt 01, 2014 20:52:46

Jo 5 toestellen, is normaal voldoende voor mij ,als wij elkaar zien kunnen wij het daar over hebben.
1 wedstrijd per jaar is toch wat weinig vind ik,,, als wij nu eens 1 wedstrijd in Genk,organiseren en 1 op de Peel dan hebben wij toch al 2 wedstrijden
er is plaats voor campers,caravan,tentje .......ik kom al zeker meedoen !!!!!!!!!

nino
elninio1
First Officer
First Officer

Berichtdoor Jo Michiels » do okt 02, 2014 00:03:26

Nino, is ok voor mij. Ik zou volgend jaar toch een wedstrijd of 5 willen gaan vliegen... 2 keer in Nederland, Karken en Bitterfeld in Duitsland en misschien in Landres in Frankrijk en de Nats in Engeland. We kunnen eens kijken of er animo is om een wedstrijd in Genk te organiseren. FAI official hebben we al (in 2015 waarschijnlijk FAI-klasse...) en circle marshall moet ook geen probleem zijn vermoed ik. Alleen tijdwaarnemers en kappentellers in de club zoeken. Moet te doen zijn.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jef Swerts » vr okt 03, 2014 18:06:26

Je mag er voor mij ook 5 bestellen,Jo,de betaling regelen we wel- voor mij is het meer om er F2B mee te oefenen, ik heb namelijk geen Wasp liggen en geen tijd om te bouwen..misschien krijg ik zin in combat als ik jullie nog eens bezig zie(Maar dan zal ik jouw hulp wel nodig hebben). Verder heeft Nino gelijk wat een een Genkse wedstijd betreft.
Groetjes
Jef
Jef Swerts
Elite*
Elite*

Berichtdoor jetpropdlx » zo nov 09, 2014 21:35:32

Indoor-flying: less space more fun!!!
Water-flying: Splash = Crash
jetpropdlx
Squadron Leader
Squadron Leader