Leuk tooltje ? ? ?

Alles over zweef modellen, de bouw, vliegtechnieken, en meer...

Moderator: Moderators

Leuk tooltje ? ? ?

Berichtdoor knife-edge » do apr 10, 2014 09:00:58

HET IS MAAR EEN IDEETJE, OMDAT IK HET NU BIJ ZWEVERS EN SLEPERS GEPLAATST HEB ! ! !

Afbeelding

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... h=altitude

Met dit tooltje kan je zelf bepalen vanaf welke hoogte uw sleepkoppeling ontgrendeld word, of uw motor op leegloop komt ...
Zeker géén overbodige luxe , als je dit leest ...

Hoe hoog mogen we vliegen?

Een modelvliegtuig, helicopter of drone kan makkelijk enkele honderden meters hoog vliegen, maar mag dat??

Het onderstaande filmpje toont een modelvliegtuig dat meer dan 4 km hoog vliegt. Let op, zulke praktijken zijn zeer gevaarlijk en kunnen botsingen veroorzaken met full scale vliegtuigen!! Natuurlijk zijn deze praktijken ten strengste verboden!!

http://youtu.be/j48Inile18E

De Circulaire CIR/GDF-01 van het DGLV zegt duidelijk dat modelvliegtuigen mogen vliegen tot op 120m hoogte. Deze hoogte mag opgetrokken worden tot 200m voor wedstrijden en evenementen. Voor clubs die in burgerlijke CTR's liggen is dit altijd 100m.

In een recent gesprek met DGLV werd het volgende verduidelijkt: de verhoging tot 200m is toegelaten voor alle wedstrijden, shows en andere evenementen die officiëel vermeld staan op de wedstrijd of recreatiekalender. Voor alle andere evenementen die een verhoging tot 200m wensen, of officiële evenementen die nog hoger zouden willen gaan, dient een speciale toelating aangevraagd te worden aan het DGLV, die dit dan kan toestaan of weigeren. Deze aanvraag kan gedaan worden door de organiserende club, of via de VML. De uiteindelijke beslissing van het DGLV is bindend!

We hebben dit punt opnieuw in de aandacht gebracht gezien er klachten geweest zijn, en wij op de vingers getikt werden door het DGLV. VML dringt er ten stelligste op aan dat deze regels nauwgezet nageleefd worden. We weten dat het schatten van de hoogte zeer moeilijk is, maar het zijn zoals gewoonlijk de extremelingen die het voor iedereen verbrodden!

Als je dan weet dat we maar 120 meter hoog mogen vliegen en bij uitzondering ( treffen of wedstrijd ) tot 200 meter mogen , is dit géén overbodige luxe...
Wie vanaf 120 meter hoogte géén thermiek belletje kan meepikken , kan beter gaan knikkeren las ik een ergens ... :lol: :lol:
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
knife-edge
Elite*
Elite*

Re: Leuk tooltje

Berichtdoor knife-edge » do apr 10, 2014 09:16:45

Waarschijnlijk zijn we nu verkeerd bezig met alsmaar grotere toestellen te bouwen ??

Met deze regelgeving zijn we in de toekomst wellicht verplicht om terug met kleinere zwevers ( - 3 meter ) te gaan vliegen ipv de 5 meter , 6 meter of zelfs grotere zwevers... :shock:

Hellingzweven is ook een optie >>> hier kunnen de grotere zwevers ook nog dienen...

Het zou het kostenplaatje ook aanzienlijk doen verminderen, als je het mij vraagt ....Zelfs de slepers kunnen dan met héél deel minder vermogen vliegen, wat het kostenplaatje en ook het verbruik ten goede komt.
We kunnen dan terug met kleinere auto's /camionetten terecht wat ook resulteert in mindere kosten ( aankoop/taks/verzekering/verbruik )
knife-edge
Elite*
Elite*

Re: Leuk tooltje ? ? ?

Berichtdoor knife-edge » do apr 10, 2014 10:23:59

Het is zo een beetje hetzelfde met wat we reeds lange tijd kennen ...
Men bouwt wagens die steeds meer PK's hebben en sneller gaan ,terwijl we maximum 120 Km/uur mogen rijden :shock:

Dus kopen en betalen mag , gebruiken naar prestaties is beperkt !
knife-edge
Elite*
Elite*

Berichtdoor Zazen » vr apr 11, 2014 00:33:55

Ik ben geen voorstander van veel regeltjes maar ik ben ook geen voorstander van de groter, zwaarder, sneller, enz... rage die tegenwoordig een beetje in de mode is. Het moeten wel modellen blijven. Als je dan toch zo nodig de hele grote toestellen wil, moet je misschien overwegen om zelf in een vliegtuig te gaan zitten en je vliegbrevet te halen.
Vliegplafonds zijn er niet alleen maar voor modelvliegtuigen, ook echte vliegtuigen hebben zich te houden aan afspraken, anders loopt het heel snel uit de hand. Maar het menselijk oog is niet gemaakt om afstanden of hoogtes correct in te schatten, het is volgens mij wel een kwestie van tijd vooraleer er een verplichting gaat komen om meetapparatuur in te bouwen zoals die in een van de eerdere berichten die zelf het commando overnemen als je over de grenzen gaat van hoogte of snelheid. Met de nieuwe generatie telemetrie-zenders is het trouwens niet eens meer zo moeilijk om een waarschuwing te krijgen als je over de afgesproken grenzen gaat.
de historiek van EBZW op www.baeten-as.be
Zazen
Forum Beheer
Forum Beheer

Berichtdoor 99kris » vr apr 11, 2014 08:57:37

Ene Dirk, gaat ge uw grote zwevers en slepers dan verkopen?
The only difference between a man and a boy, is the size of his toy.
99kris
First Officer
First Officer

Berichtdoor knife-edge » vr apr 11, 2014 21:12:16

99kris schreef:Ene Dirk, gaat ge uw grote zwevers en slepers dan verkopen?

Dat heb ik niet gezegd hé :)
knife-edge
Elite*
Elite*

Berichtdoor viper » vr apr 11, 2014 21:38:49

Voor motor toestellen is de limiet niet zo een probleem ,het is de kunst van compacter te gaan vliegen ! Ik weet uit onder vinding dat het niet altijd lukt je moet uw toestel echt goed in de vingers hebben . Ik heb op Willebroek eens een mooi voor beeld gezien het was met een dubbel dekker , denk wel zeker 3M spanwijdte ( bukker) was wel een top piloot Beniot !

Voor kunst vlucht Zwevers is het een andere zaak 120 M dan moet je niet veel figuren vliegen , dan ben je snel beneden !

Zolang we niet te veel in overtreding geen en er geen ongelukken gebeuren zullen ze ons niet op de vingers gaan tikken . En dat moeten we zie te behouden !!! :)

Groeten Ritchie
viper
Club Beheer
Club Beheer

Berichtdoor knife-edge » vr apr 11, 2014 21:49:36

Dat is waar Ritchie ...
Zeker niet overdrijven en het valt wel allemaal mee :)
knife-edge
Elite*
Elite*

Berichtdoor Zazen » za apr 12, 2014 08:49:23

Dat klopt inderdaad, maar let wel op het woordje IEDEREEN :)
Dikwijls wordt de fun van velen verpest door het eng kijken van enkelen.
de historiek van EBZW op www.baeten-as.be
Zazen
Forum Beheer
Forum Beheer

Berichtdoor Jo Michiels » wo apr 16, 2014 16:50:23

Dit tooltje is al enkele jaren in heel wat Vlaamse clubs verplicht... Jammer maar Karel heeft gelijk, het zijn enkelingen die het voor velen kunnen verpesten. Ik wijk ook al eens van de regeltjes af, maar enkel als ik weet dat dit geen enkel risico inhoudt voor de andere clubleden. 2.5cc dieselen zonder demper doe ik ook niet meer op de club, enkel op het industrieterrein. Jammer, zeker als ik mijn eigen motor op 9m niet meer hoor draaien omdat er een RC EDF over komt janken... Tsja, welkom in de 21ste eeuw waarin enige vorm van verdraagzaamheid ver te zoeken is.
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Keer terug naar Zwevers en slepers