Vrijvlucht vliegen

hier kan je weetjes kwijt over vrijvluchtmodellen

Moderator: Moderators

Re: Vrijvlucht vliegen

Berichtdoor Jo Michiels » wo aug 30, 2017 09:05:29

Nino en ik zijn nog aan het bekomen van de Nationals... Het heeft op ons een onvergetelijke indruk nagelaten. Het is niet alleen het grootste modelluchtvaartevenement ter wereld, er zijn ook nergens zoveel verschillende disciplines gelijktijdig te bezichtigen. Enkel al in lijnbesturing waren er 41 verschillende disciplines te zien. Bij RC waren er 38 verschillende disciplines, gaande van 5 types pylon racing tot schaal (143 deelnemers...) over 8 disciplines helivliegen. Om al deze disciplines gelijktijdig te kunnen laten vliegen heb je veel plaats nodig. En plaats is er op Barkston Heath dus. Het vliegveld is letterlijk zo groot dat je het einde niet kan zien.
Eén van de hoogtepunten was het vrijvluchtvliegen op zaterdag- en zondagavond. Honderden mensen trekken dan naar het gedeelte dat het meeste "upwind" ligt en lanceren daar hun vrijvluchtmodellen. Ik ben mijn filmpjes nog aan het sorteren maar hieronder enkele van afgelopen zaterdag en zondag. Op sommige momenten vlogen er 20 vrijvluchtmodellen gelijktijdig hun rondjes boven het publiek, de meesten aangedreven door een 0.75cc of 1.0cc diesel. Sommige werden aangedreven door een rubbermotor, andere met een jetex of op perslucht. Van mijn vriendelijke buurman op de camping heb ik zomaar een oldtimer vrijvluchter gekregen. Jammer dat ik geen kleine motortjes bij had want ander ging hij zeker de lucht in. Dat zal voor volgend jaar zijn!

https://youtu.be/DHUTP9wjgys

https://youtu.be/h653otP7_HE

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Barile S » za jan 06, 2018 23:00:38

Vandaag even gaan gooien met de Victory, in mijn ogen de mooiste A2 zwever aller tijden, en hij vliegt ook nog fantastisch.
Bijlagen
P1120472-1000.jpg
P1120474-1000.jpg
P1120485-1000.jpg
Barile S
Fleet Leader
Fleet Leader

Berichtdoor Zazen » zo jan 07, 2018 12:09:29

dat is inderdaad een heel mooi toestel. Nu nog een beetje fatsoenlijk weer om wat langer te kunnen vliegen
de historiek van EBZW op www.baeten-as.be
Zazen
Forum Beheer
Forum Beheer

Berichtdoor Jo Michiels » ma jan 08, 2018 08:49:01

Zazen schreef:dat is inderdaad een heel mooi toestel. Nu nog een beetje fatsoenlijk weer om wat langer te kunnen vliegen

Inderdaad, en terug een fatsoenlijk terrein zoeken om te kunnen vliegen... Anders is het allemaal voor niets.

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Zazen » ma jan 08, 2018 19:24:07

Is Genk-Zuid geen optie meer?
Zazen
Forum Beheer
Forum Beheer

Berichtdoor Jo Michiels » ma jan 08, 2018 21:38:15

Zazen schreef:Is Genk-Zuid geen optie meer?

Enkel nog voor combattraining geschikt...
Als het een beetje meezit krijg ik groen licht om in beperkte groep (maximaal 3 auto's) in Meeuwen te gaan vrijvliegen. Dat veld is 4 maal zo groot als het oorspronkelijke terrein in Genk-Zuid maar is moeilijker bereikbaar met de auto omdat je over privé-terrein moet. Het is tegenwoordig eenvoudiger om een terrein te vinden om reglementair rc te vliegen dan vrijvlucht.

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Zazen » di jan 09, 2018 09:10:25

ik kijk meestal ook uit naar grote open ruimtes maar die zijn in deze buurt al niet zo veel meer aanwezig en als ze er zijn, staan er meestal gewassen op waar je niet zomaar kan doorlopen. Ik herinner me wel dat ik vroeger (in mijn legerdienst) permissies moest uitschrijven voor het schietveld in Hechtel. Daar zaten ook modelisten tussen die daar gingen vrijvlucht vliegen. Dat is een enorm groot terrein maar daar moest je wel de concurrentie dulden van de jagers en kon het alleen in het weekend en een aantal periodes waarop het terrein niet door het leger gebruikt werd.
Zazen
Forum Beheer
Forum Beheer

Berichtdoor Jo Michiels » di jan 09, 2018 22:01:07

Inderdaad Karel, en zo ben ik ook op dat terrein uitgekomen. Ik ken het al enkele jaren omdat ik in Meeuwen gewoond heb en er toen ook al ging vrijvliegen nadat ik er een paar keer over ben gevlogen met de paramotor. Je krijgt sneller toegang tot dit soort terreinen als je uitlegt wat vrijvliegen is aan de eigenaren, maar als je een officiele aanvraag bij de gemeente moet indienen ben je er aan voor de moeite als je een gemeentesecretaris tegenkomt die zich er in verdiept want vrijvlucht is wettelijk in België zelfs verboden.... :shock:
Onze Waalse vrienden, die nog heel veel open ruimtes hebben, zijn zelfs gedwongen geworden om hun vrijvluchtsectie op te heffen. In Vlaanderen is er al sinds eind jaren 70 geen officiele outdoor vrijvluchtsectie meer.

Jo
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Vorige

Keer terug naar Vrijvlucht