Calypso , de electro-sleper

Alles over zweef modellen, de bouw, vliegtechnieken, en meer...

Moderator: Moderators


Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:07:12

Na de inleiding in het Pilatus PC6 draadje gaat het hier verder over de Calypso, naar een ontwerp van Henri.

De constructie van dit toestel is wel speciaal te noemen...
De romp wordt gebouwd volgens het " verloren mal principe "

De reden dat de verloren-mal-methode is toegepast is deze : het was eerst de bedoeling om slechts één model te maken en dan loont de bouw van een mal niet .... Ondertussen vliegen er reeds twee rond en de derde ga ik maken

Afbeelding
Afbeelding
Sleeptoestel heeft een spanwijdte van 2,4 meter en een vlieggewicht van rond de 9 kilogram.
Dit lage gewicht heeft ook als voordeel dat je géén landingskleppen nodig hebt om toch traag te kunnen landen...
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:11:11

De vleugels en stabilo zijn gewoon uit tempex gesneden, beplankt en bespannen met Oracover/Chinacover
De romp daarentegen is gemaakt volgens de verloren mal methode .
Deze wordt uitgegloeid in tempex ( met schablonen ) geschuurd waar nodig, met hele dunne tape overtrokken, losmiddel erop en een paar lagen holle glasweefselmat erover. Na uitharding word de binnenkant zover mogelijk uitgegloeid en de resterende tempex stukken zijn er dan simpel uit te halen ( zit losmiddel op )
Nu alleen de buitenzijde schuren en netjes glad afwerken. Ik ga de romp spuiten, twee clubmaatjes hebben de romp zelfs met Oracover bespannen
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:12:27

Voor de romp benodig ik tempex met een dikte van 24 cm , dus tweemaal 12 cm tegen elkaar ( persing 30 kg/m³ >>> schuurt beter dan de lichtere versie ) , voorste stuk is 70 cm lang en het achterste stuk 80 cm lang.
De motorkap is apart te maken.
Oh ja ! het vleugelprofiel is het welbekende Naca 2415 en uitgegloeid in tempex van 10 kg /m³, beplankt met epoxy en balsa van 1 mm. dikte
Op onderstaande foto is te zien dat de persoon met zijn hand in het toestel kan , ook goed voor tankniveau te bekijken. De schakelaars voor de ontvangervoeding/ontsteking staan dus ook binnenin de romp en zijn zeer makkelijk bereikbaar, evenals de accu's ...
De vleugels zijn opsteekvleugels met een strongal alu buis van 35 mm , de vleugelkoorde is 40 cm.




De benodigde glasdoek voor de romp is twee lagen : http://www.carbonwinkel.nl/nl/glasve...-cm-breed.html
Waarom mijn clubmaatje deze doek gebruikt , zal ik hem eens vragen...
In de romp ( achter de vleugel ) komen er drie Honeycomb spantjes te zitten, om de romp wat stijver te maken.
Het is best eens leuk om iets totaal anders van bouwwijze te testen/proberen.
De motorkap wordt natuurlijk ook volgens de verloren-mal-methode gemaakt
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:14:15

De bedoeling van dit toestel is te bewijzen dat het allemaal niet zo duur of " High-tech " hoeft te zijn om toch goede resultaten te boeken.


Een high-tech sleper in vol GFK uitvoering kost algauw een 2500 euro voor het model alleen. Daarbij komt nog de grotere/zwaardere motor/servo's en dergelijke die je hiervoor nodig hebt om zijn eigen gewicht van meestal + 20 kilogram ( meestal zitten deze toestellen rond de 23 kilo getankt ) omhoog te brengen

Bij BIGGS sleept Patrick zelfs met zijn 2,3 meter PAF-je grote zwevers omhoog met een DA 60 motor . Zijn vlieggewicht zit ook rond de 9 kilogram getankt , dacht ik ...Hij heeft ook géén aparte flaps, maar gebruikt wel de rolroeren iets omhoog gezet als flaps om te landen
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:16:03

De vleugelbuis hulzen maak ik ook zelf !

De Strongal alubuis smeer ik eerst in met dunne olie ( naaimachine olie heb ik gebruikt )
Daarover komt een laagje bloemen inpakfolie ( doorschijnend ) met 1,5 toeren om de buis. op de uiteinde zet/houd ik deze vast met tape .
Daarover de glasvezelslang aanbrengen, insmeren met epoxy en tenslotte afwikkelen met Nikko tape ( gekleurde electriekers-tape , ook isolatietape genoemd )
Om gemakkelijk te kunnen werken steek ik ook een borstelsteel in de alubuis, zodat ik deze simpel kan ronddraaien...



Afbeelding
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:18:46

Afbeelding

Hier is duidelijk de isolatie tape te zien die rond de glasweefsel slang is gewikkeld

Dit is de huls die in de romp komt ...
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:19:45

De uitgeharde vleugelbuis hulzen op maat gemaakt ...
Twee voor in de vleugels en ééntje voor in de romp

Afbeelding
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:21:23

JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:22:23

de romp gegloeid ...

Afbeelding

Hieronder zoals hij moet gaan uitzien..

Afbeelding
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:23:24

Nu de cockpit nog uitgloeien, de tempex delen tegen elkaar lijmen , wat bijwerken/schuren en tape over de romp doen , met losmiddel behandelen en daarna er twee lagen Glas-Hohlfaser-gewebe glasweefsel erover doen plus één laagje gewoon glasweefsel.

De motorkap kan ik ondertussen ook voorbereiden.
De vleugels en stabilo zijn ook gegloeid ...
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:24:42

de huls gemaakt voor het afneembare stabilo...

Natuurlijk ook weer met glasweefsel slang

Afbeelding

Afbeelding

De stabilo-buis is 20 mm dik
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:26:36

Ik had ondertussen ook reeds een plaatje Honeycomb ( Honinggraad ) gelamineerd ...

Hier worden 2 spanten uit gemaakt ! Aangezien de romp achterkant/zijkant tamelijk recht is , is dit een welgekome versteviging daarvoor

Afbeelding
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:27:42

De vleugelkernen zijn inmiddels ook doorgesneden op 38 cm van de wortelrib .
In dit stuk word de tunnel om de vleugelhuls in te lijmen gesneden . De V-stelling bedraagt 2° per helft. Dit gloeien gebeurt ook met schablonen.
De vleugelbuis komt in totaal 40 cm in de vleugel te zitten...
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:28:53

Zo gaat weeral eens anders dan gewoonlijk de vleugelbuis vastgehouden worden .
Normaal gebeurd dit met een houten spantje ...
Ik ga het met glasweefsel doen zoals hier even in een testopstelling te zien is.
Waar het afgegloeide stuk vleugel terug tegen de vleugel gelijmd word met epoxyhars snij ik in glasweefsel een profielvorm uit plus extra nog een paar rechthoekjes waar de huls ook doorgaat. De huls steekt immer in het buiteneinde van de vleugel ook 2 cm diep in.

Afbeelding

Als ik aan de vleugel begin zal ik er wel een foto van posten...Bovenstaande foto is maar om een idee te vormen.
In het uiteinde van de huls komt er eerst een stop in , zodat de alu vleugelbuis niet dieper kan
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Re: Calypso , de electro-sleper

Berichtdoor knife-edge » wo maart 19, 2014 22:31:34

De sticker had ik ondertussen ook reeds laten maken ...
Die van Desert Aircraft is voor op de PC6

Afbeelding
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
Avatar gebruiker
knife-edge
Elite*
Elite*
 
Berichten: 1462
Geregistreerd: di sep 12, 2006 16:43:23
Woonplaats: Zutendaal

Volgende

Keer terug naar Zwevers en slepers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron