WAKU en hellingvliegen in Duitsland

Alles over zweef modellen, de bouw, vliegtechnieken, en meer...

Moderator: Moderators

WAKU en hellingvliegen in Duitsland

Berichtdoor Jo Michiels » wo mei 29, 2013 12:57:15

Hallo,

ik ben een weekje in Duitsland gaan vliegen. Het was de bedoeling om eerst een paar dagen naar de Wasserkuppe te gaan en dan terug te komen om in Willingen (nabij Winterberg) nog een paar dagen te gaan vliegen (parapent en modelzweven). Ik ben al een keer of 6 naar de Wasserkuppe geweest en tot nu toe viel het tamelijk mee, al vond ik dat de "flugmeisters" voor de parapenters er een nogal eigenaardige vorm van communicatie op na hielden. Dat was dit jaar niet anders, integendeel. Er werd nog meer als anders geroepen dat men zich moest klaarmaken om te starten. Vooral bij parapenten komt het er op aan dat men zich rustig en accuraat kan voorbereiden op een vlucht en dat men zijn 7-punten check grondig afwerkt. Dat is zeer moeilijk als er om de 2 minuten iemand staat te brullen. Qua modelzwevers viel het nogal mee, al bekijkt men je toch maar raar als je daar afkomt met een zwever die minder dan 750 euro kost... Na 1 dag had ik het daar gezien en zijn we richting Willingen gereden. Wat een verschil was dat! Willingen ligt in een dal, eigenlijk precies een heel grote krater en alle hellingen rondom zijn bevliegbaar. Het waaide niet zo hard dus ik was blij dat ik ook een cularis en een HLG bij had. Nog een groot voordeel is dat je alle hellingen met de auto, in ons geval met de mobilhome, kunt bereiken. Je kan dus bij wijze van spreken vanuit je kofferbak vliegen. Het uitzicht is schitterend en zodra de wind draait kan je een andere helling uitkiezen. De mensen zijn er zeer vriendelijk en vanaf de tweede dag zag je van overal modelzwevers en parapenters langs de hellingen soaren.
De eerste nacht hebben we in de mobilhome onder aan de skischans, midden in het bos, doorgebracht. Rustiger kan je nergens overnachten. Vanaf de tweede nacht hebben we in hotel Edelweiss geslapen. Ook dit is een aanrader als je met de familie gaat en je graag aan wellness doet.
Ik denk dat ik de extra 115Km naar de WAKU in de toekomst niet meer maak en een paar keer per jaar richting Willingen ga. En als ik echt in de bergen wil vliegen ga ik wel naar Annecy of Mayerhofen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Re: WAKU en hellingvliegen in Duitsland

Berichtdoor knife-edge » wo mei 29, 2013 13:18:36

Jo,

Het ziet er prachtig uit daar :)
Welke DLG is dat op de foto ?

Van de Wasserkuppe heb ik ook verhaaltjes gehoord, dat er iemand met héél dure zwevers vliegt met daarop de stickers van een goedkoop China model en omgekeerd :lol: :lol:
JR DSX 11 2,4 Ghz. MC-32 Hott
knife-edge
Elite*
Elite*

Berichtdoor Jo Michiels » wo mei 29, 2013 13:41:15

Dirk, dat is een topsky van singahobby.com

http://www.singahobby.com/?q=node/26787

Om te DLG-en niet echt schitterend, maar aan de helling bij weinig wind een perfect zwevertje. Het is eigenlijk ideaal om thermiek te leren herkennen bij een DLG. Werphoogte (met mijn tenniselleboog) is ongeveer 35m, en van daaruit op de hellingwind floaten tot een meter of 50 en dan in de thermiek omhoog. En hem dan op zijn rug leggen om terug beneden te geraken... En op 10m terug omhoog. :lol:

Ik had ook nog een andere HLG (zonder werpstift), mee maar daar is het rompje stilletjes van gaan barsten. Heeft er nog iemand een kevlar matje van ±30mm op 80mm zodat ik het rompje van binnenuit kan herstellen? Ik heb het nog nooit gedaan maar ik vermoed dat het niet direct rocket science is?
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Berichtdoor Jo Michiels » wo mei 29, 2013 19:33:35

Jo Michiels schreef:Ik had ook nog een andere HLG (zonder werpstift), mee maar daar is het rompje stilletjes van gaan barsten. Heeft er nog iemand een kevlar matje van ±30mm op 80mm zodat ik het rompje van binnenuit kan herstellen? Ik heb het nog nooit gedaan maar ik vermoed dat het niet direct rocket science is?

Ondertussen heeft Dirk me al voorzien van een matje kevlar. Thx!
Jo Michiels
First Command Pilot
First Command Pilot

Keer terug naar Zwevers en slepers